Home > Made in Thuis > Made in Thuis: “Sleuvendoos”

Made in Thuis: “Sleuvendoos”

Een paar maanden geleden, vierde ons dochtertje Vera haar eerste verjaardag. Tussen de vele ontvangen cadeautjes zat een sorteerspelletje met verschillende vormen en kleuren “geschikt vanaf 1 jaar” werd er bij gezegd. Tot haar frustratie kon zij toen geen van de vormpjes in hun respectievelijke plekken stoppen… en het blijft nog steeds erg moeilijk. Met als consequentie dat het speelgoed nu verlaten in een hoek van de kamer ligt…

Met dit in het achterhoofd dacht ik aan soortgelijk speelgoed. Met het verschil dat dit nieuwe speelgoed eenvoudiger en aantrekkelijker moet zijn voor een kind van één jaar.

Het resultaat is dit leuke “Sleuvendoosje” geworden. Het is gemaakt, zoals altijd bij “Made in Thuis”, met materialen die thuis rondslingeren.

Het idee is eenvoudig. Het kind moet ronde grote “munten” in de sleuven steken, en daarna door de grote uitsparing onderin, uit de doos halen, om het spel weer te kunnen beginnen.
Het principe is hetzelfde als dat van de spelletjes met geometrische figuren, maar hier is de “opdracht” teruggebracht van drie naar twee dimensies, wat uiteindelijk in meer gelukte pogingen resulteert en in minder frustraties …

Om het spel te kunnen maken heb ik in dit geval een doos gekozen van stevig karton, zoals een wijndoos.

Ik heb de maat wat aangepast, want de doos was zeer hoog. Vervolgens heb ik de doos met acrylverf beschilderd met verschillende motieven. Eerst dacht ik er een telefoon van te  maken, want Vera houdt daarvan … Ik heb dus op de doos één sleuf voor de munten, een schermpje en de knopjes getekend, en ik heb het onderste deel gereserveerd voor één grote uitsparing om er de munten uit te kunnen halen. De andere zijden heb ik met dieren en bloemen gedecoreerd, en daar heb ik ook sleuven in verschillende richtingen uitgesneden.

Voor de “munten” heb ik cirkels geknipt uit de restanten van de doos. Ik heb ook gebruik gemaakt van een oud memory spel. De kaarten zijn hier rond, met een diameter van ongeveer 6 centimeter. Deze zijn van hard karton gemaakt  en bleken effectiever te zijn dan die van golfkarton. Want deze werden gevouwen bij de geringste inspanning …

Een andere mogelijkheid is twee gelijke cirkels van golfkarton aan elkaar te lijmen, maar zorg er dan voor dat de structuur van beide stukken karton loodrecht op elkaar liggen, zodat ze in beide richtingen stevig genoeg zijn.

En klaar …  ik heb Vera het niet afgemaakte speelgoed moeten geven want zij bleef smeken vanaf de vloer! Hier zijn wat foto’s van het resultaat…

Categorieën:Made in Thuis Tags: ,
  1. Menno Köhler
    4 februari 2011 om 11:43 am

    Heel leuk en heel istructief voor vaders en moeders die, als doehetzelver, hun schatjes willen stimuleren en amuseren.
    En Vera is wel de beste actrice die dit demonstreert.

    Menno

  2. 6 februari 2011 om 9:40 pm

    Wat een leuk idee. Misschien ga ik dit een keer maken met de kids op mijn werk.

  3. 15 februari 2011 om 10:45 pm

    slim! en wat een moois in jullie winkel: wauw…!

  4. 16 februari 2011 om 6:53 am

    Bedankt Menno! en je heb gelijk! Vera doet haar werk heel goed! ;o)

    Hoi Wendy! Dat willen wij graag zien! :o)

    Bedankt voor het compliment Hiskia!

  1. 4 februari 2011 om 12:15 pm

Geef een reactie

